De 428 en 448 IBC moesten compleet in volle uitrusting aantreden voor de oefening Dobri ook de chauffeurs. Nou ik kan je 1 ding zeggen met een rugzak op je rug is het moeilijk rijden en die idioot van een Kapitein stond erop dat we incl. alles reden. Op zijn twents bekiek het. Het mooiste van het hele geheel vond ik het appel op het plein waar de wacht de vlag moesten hijsen en die gin blauw wit rood de lucht in voor 2 compagnie´s die aangetreden stonden voor vertrek van de oefening. We gingen voor een objectbewaking oefening naar Steenwijk/ Havelte. Zekers een 2 uur rijden in colonne verband. 

Eenmaal aangekomen op Steenwijk aangekomen werd ik belast met het Camoufleren van de wagens en het trekken van de kabel van de veldtelefoons. Was een boel werk toen dacht je van hé ik ben behoorlijk in touw geweest ik heb wel even rust verdiend ….Nope….. Wachtlopen. ik ben in totaal 26 uur in touw geweest. En daarbij ging het eten ons ook bijna onze neus voorbij. Lekker wij proberen met de veldtelefoon te bellen en vragen naar eten maar niemand nam op. Waren aan het eten. Maar toen we gebeld werden zijn we in beklag gegaan. Dat het al 20 uur was en de hele dag nog geen eten hadden gehad. En dat de veld telefoon maar 1 kant op werkte. Nou we kregen een portofoon en een uur later eten. We zitten net te eten willen ze via de portofoon dat we ons gaan melden bij de hoofdpost. Wij zo van bekijk het. We eten eerst nadat we gegeten hadden kwam de sergeant kijken waarom we niet reageerde. Ik was wel zo slim geweest ik had de batterij ondertussen kort gesloten en leeg laten lopen dus die deed het echt niet meer. Bekijk het zeg hele dag in touw en dan ook nog op de valreep wat te eten krijgen en dan dat niet op kunnen eten omdat van hogere hand vind dat je NU langs moet komen.


Maar goed zo gaan 26 uur voorbij op wacht. En ja, de kapitein wil zijn chauffeur nu hebben en wil een oefening draaien. Bekijk het 16,5 uur rijden werken staat er in het wetboek van krijgsrecht en ik had er 26 uur op zitten. Dat heb ik die gast verteld en hij was er niet blij mee. Toen wou hij de sleutels en het rittenboekje, ik weer tegen hem ik geef mijn boekje en sleutels niet af als je geen geldig militair rijbewijs laat zien. Jammer dat kon hij dus niet. Gedreigd met grote gevolgen ect had ook geen effect en ik kreeg mijn 8 uur slaap. Lachen.


Maar goed s´middags van dag twee toen ik wakker was moest ik mijn LARO als verbindingswagen fungeren en moest er volgens het boekje elk half uur 10 minuten gestart worden om de accu bij te houden na 4 keer begaf de starter motor het. Toen hebben we het ding maar continue laten draaien. S´avonds kregen we een nieuw object Havelte daar moest we naar toe ik overleg met de kapitein van moet je luisteren ik heb een defecte starter motor en de motor moet blijven draaien anders hebben we straks een probleem. Is goed, maar blijkbaar niet door gedrongen tot die gast. 1 maal aangekomen moest hij mij op de plek loodsen en gaf daarna het teken van alle gebruikers uit dus ook de motor dus de hele handel uit gezet. Tenslotte was het een dienst bevel van een officier. HAHAHA dombo dacht ik bij mij zelf ik heb je. En inderdaad meneer wou na 10 minuten nog een ritje maken maar dat ging niet meer. Ik heb een lekker rustige avond gehad en weinig van de oefeningen mee gekregen, ik denk dat de kapitein mij zat was en eigenlijk geen hol kon doen omdat ik gewoon in mijn recht stond. Plagen mag ook wel een beetje.


De 3de dag van de 5 dagen was het leukste voor mij ik had mijn scheerapparaat (oplaadbaar) bij mij en een wandcontactdoos die ik aan de boom schroefde daar het spiegeltje aan hing en de stekker in het stopcontact stopte en mij lekker schoor. Komt 1 van de heren aan en zei hé chauf een stopcontact? leuk daar kan ik mijn batterijen opladen van de radio. (heb ik gelachen die gast dacht werkelijk dat er een stopcontact aan de boom zat die werkte) Maar goed ik moest mijn LARO nog weer aan de praat krijgen. Een groot probleem een koude diesel aan de praat maken. Moeilijk! aanduwen waren de orders van de kapitein dus twee man mee en proberen. Dat lukte dus niet! toen meer mensen op een duur was een heel peloton aan het duwen zonder resultaat en de kapitein maar aanwijzingen geven over de portofoon ik was het toen zo zat dat ik hem vroeg van als u het zo goed weet waarom komt u niet er even bij. Hij kwam erbij en vroeg naar een sleepkabel. O ja, we hebben in de opleiding geleerd we mogen niet slepen als we daar niet voor opgeleid zijn dus hebben we geen sleepkabel mee genomen. De kapitein was mij zo zat en heeft een takelwagen (takeldoos genoemd) late aanrukken en mij dus laten aanslepen. Ik mocht meteen terug naar Eefde want hij was het spuug zat met mij. Sinds die tijd wou hij mij niet meer mee hebben op oefening. ik mocht alleen nog BEVO rijden en liever dat ook nog niet. HAHAHAHA. Ik heb er nooit meer wat van weer gehoord. (waarschijnlijk kende ik de regeltjes te goed)